Hvordan unngår jeg å drikke for mye?

Hei! Jeg er en normal ungdom på 17 år og drikker alkohol inniblant. Har et helt greit forhold til alkohol, og drikker ikke mye. Har imidlertid et problem som jeg er lei av etter endel ganger med skikkelig fyll og grusom bakrus dagen etterpå. Drikker helt greit opp til en grense, men enkelte ganger om jeg tråkker over denne grensen, drikker jeg mange ganger mye mer enn det jeg ønsker. Jeg kan foreksempel si til meg selv at jeg skal drikke det jeg har, selv om jeg har lite tid. Hender ofte da at jeg presser på og drikker raskt og plutselig så begynner jeg å bli småfull og bare fortsetter å drikke. Har også en annen uvane; Når jeg er i et godt humør og koser meg med rusen, tenker jeg gjerne at en øl til vil sikker forsterke rusen å gjøre den enda bedre, men det ender bare med en kjip dagen derpå. Har også merket meg at jeg til større grad drikker for mye, om jeg har spesielle forventninger til hva som skal skje og ønsker å gjøre det bedre, og jeg drikker som oftest også mer om jeg er sammen med personer jeg ikke kjenner så bra eller fremmede.
Jeg har blitt bedre etter hvert, men vil ikke si at jeg kjenner grensene mine helt. (Har drukket et halvt år ca) Jeg liker ikke å miste hukommelsen og kontrollen på den måten. Følelsen av å være lett beruset eller brisen er svært behagelig og det er noe jeg verdsetter. Jeg merker at det å presse grensen opp mot hvor jeg holder på å bli full ikke er det smarteste. Om noen spør meg hvor mye jeg skal drikke ikveld kan jeg si at jeg skal drikke til jeg føler det er nok, da blir det også ofte for mye. Mange ganger drikker jeg også ofte mer en jeg har planlagt. Irriterende!
Jeg lurer på om dere kan gi noen tips på hvordan jeg kan lære å begrense meg? Prøver å holde meg borte fra sprit, og holder meg mest til øl da jeg har bedre kontroll og kan kontrollere rusen bedre. Noen ganger går det også bra med et par drammer, men ofte tar jeg frem spriten etter at jeg har hatt nedpå en del øl. Så hva er det smarteste. Bør jeg forholde meg til et «sikkert» antall øl og holde meg til dette eller er det andre ting som er mer effektive? Håper dere kan hjelpe selv om jeg ikke akkurat faller under kategorien rusmisbruker.
PS: Har tenkt over det og om anstrengelsene for å lære meg moderasjon blir for mye, er det mye mulig jeg bare kutter ut alkoholen (noe jeg helst ikke ønsker), eller holder meg til alkohol med maten.

Gutt, 17 år fra Rogaland.
RUStelefonen svarer:
Problemet du beskriver er nok ganske vanlig for ungdom som akkurat har begynt å drikke, selv om det kanskje ikke er like vanlig å ha fullt så store problemer som det du beskriver. Det er imidlertid flere ting du kan gjøre…
Det enkleste er selvfølgelig å slutte å drikke alkohol, men vi forstod det slik at dette ikke var et ønsket alternativ.
Du kan forsøke å kun holde deg til en bestemt mengde alkohol, og ikke ha med deg mer enn dette. Det er vanlig å få problemer med hukommelsen (blackout) fra omtrent 1,5 i promille, og alt ved 1 promille blir balansen dårligere, man begynner å snøvle og har mindre kontroll over bevegelsene. Mange blir også trøtte og sløve og man kan dessuten bli kvalm. Å ikke drikke noe særlig mer enn at man får 1 i promille er altså en god idé. Hvor høy alkoholpromille man får avhenger av flere ting. Kjønn, kroppsvekt, hvor mye man drikker, hvor fort, væskebalansen og om man drikker på tom mage, er alle viktige faktorer. Du skriver ikke noe om hvor mye du veier, men en gutt på 75 kg skal ikke drikke mer enn tre halvlitere øl (4,5 volumprosent alkohol) før han får 1 i promille (da har vi imidlertid ikke tatt hensyn til hvor lang tid man bruker på dette).
Det hjelper dessuten å ikke drikke på tom mage. Hvis man har mat i magesekken når man drikker alkohol, vil det dempe rusen noe. Dette skyldes at man har enzymer i magesekken som bryter ned noe av alkoholen, og siden alkoholen da vil oppholde seg i magesekken noe lenger tid, vil mer av alkoholen bli brutt ned før den kommer over i tynntarmen, hvor mesteparten av alkoholopptaket skjer.  Du skal også tenke på at det tar noe tid fra du drikker til alkoholen blir tatt opp i blodet. Derfor bør du stoppe å drikke i god tid før du kjenner at du har fått nok.
Det kan også hjelpe å drikke vann, eller annen alkoholfri drikke, mellom hver gang du drikker en øl eller drink, eller etter at du har drukket for mye. Ikke bare vil dette sørge for at du drikker saktere, men det vil også hindre deg i å bli uttørket, noe som er en av årsakene til bakrus.
Vi anbefaler deg dessuten å fortsette å kun drikke øl, da det er mye lettere å ha kontroll over alkoholinntaket når man drikker varer med lavt alkoholinnhold (som for eksempel øl eller rusbrus), enn når drikker varer med høyt alkoholinnhold (som for eksempel brennevin).
Vi kan for øvrig legge til at det å ha problemer med å slutte å drikke, eller å begrense mengden alkohol man drikker, er en av indikatorene for at man kan ha et begynnende alkoholproblem, så det er kanskje en grunn til å være ekstra forsiktig.
Om du ønsker å lese mer om utregning av alkoholpromille anbefaler vi deg denne artikkelen her på hjemmesiden vår. Om du er bekymret for at du kanskje har et begynnende alkoholproblem anbefaler vi deg denne artikkelen samme sted. Vi kan dessuten anbefale denne artikkelen om bakrus på Folkehelseinstituttets hjemmeside, som gir noen råd om hvordan man skal unngå å drikke så mye at man får problemer dagen derpå.