Fare for alkoholabstinenser?

Jeg har drukket hardt i 4 år nå. Er 4 år nok til å bli fysisk avhengig av alkohol? Er det farlig for meg å bråslutte? Jeg hadde en leietager som døde av abstinenser da han bråsluttet, hjertet stoppet bare.. Jeg har ikke gått en dag uten alkohol i blodet på 4 år. Drakk minimalt før det..

Kvinne, 34 år fra Hedemark.
Om du har drukket hardt i 4 år, er det fullt mulig du vil oppleve abstinensreaksjoner om du slutter å drikke, spesielt om du slutter brått. Hvor alvorlige disse abstinensreaksjonene vil være, er derimot et annet spørsmål. Abstinensreaksjoner oppstår gjerne etter tett drikking i flere døgn, ofte med et daglig forbruk på 7-20 standardenheter (1 SE tilsvarer 0,33 l øl, 1,2 dl vin eller 4 cl brennevin) og så opphold i drikkingen. Tegnene på abstinens oppstår vanligvis fra 0 til 3 døgn etter siste alkoholinntak, men kan også oppstå senere ved samtidig bruk av beroligende medisiner eller sovemidler. Abstinensreaksjonene varierer fra lettere symptomer, som rastløshet, uro, angst, irritabilitet, søvnløshet, rask puls og små skjelvinger (tydeligst på fingrene) til kraftigere reaksjoner, som depresjon, hodepine, kvalme og eventuelt oppkast, mer alvorlige skjelvinger, svett og klam hud og store pupiller. I tillegg har man det man kaller delirium tremens, eller delir, som kjennetegnes ved akutte sinnsforstyrrelser, kraftige skjelvinger og angst. Typisk utvikles denne tilstanden hos personer i 30-40 års alderen som har misbrukt alkohol i minst 5 år, og oppstår vanligvis etter en særlig langvarig og kraftig drikkeperiode.
Lette abstinensreaksjoner trenger ingen spesiell behandling, da abstinensene vanligvis går over uten medisiner. Ved kraftigere abstinensreaksjoner bør man imidlertid kontakte lege. Hos de aller fleste er delirium tremens en kortvarig og godartet tilstand. Hos over 80% går tilstanden over i løpet av tre døgn.
Om du ønsker mer informasjon om alkoholabstinenser anbefaler vi denne artikkelen hos Lommelegen. Du får dessuten mer informasjon om delirium tremens i denne artikkelen hos Pasienthåndboken.
Vi anbefaler deg dessuten å presentere dette problemet for fastlegen din, slik at han/hun kan gi deg en henvisning til et passende hjelpetiltak. Du kan også ringe RUStelefonen på 08588, om du ønsker å snakke med en veileder om problemet, eller ønsker mer informasjon om ulike hjelpetiltak.