Alkohol og muligheten for fosterskader

Fant ut i går at jeg er 6 uker på vei. Jeg har vært 4 uker på ferie og drukket hver dag. Både vin og sprit. 6 av dagene var jeg overstadig beruset. Men drakk mye hver dag… Hvor mye vil dette påvirke fosteret? Er usikker på om jeg skal beholde det eller ikke pga. eventuelle skader.

Kvinne, 28 år fra Hordaland.
Selv et moderat inntak av alkohol øker risikoen for fosterskader, og kvinner blir derfor oppfordret til totalavhold under svangerskapet. Store fosterskader (såkalt føtalt alkoholsyndrom eller FAS) forekommer imidlertid stort sett hos kvinner med et betydelig alkoholkonsum under store deler av svangerskapet, selv om fosteret trolig er mest utsatt de første tolv ukene. Barn med FAS har avvikende ansiktstrekk og kan ha ulike medfødte misdannelser. De har dessuten forstyrrelser i sentralnervesystemets utvikling med nedsatt intellektuell kapasitet, store atferds- og lærevansker, hyperaktivitet og emosjonell instabilitet. Føtale alkoholeffekter er skader som kan oppstår ved små mengder alkoholbruk i deler av svangerskapet. De barna som rammes ser, i motsetning til de som har føtalt alkoholsyndrom, helt normale ut og de har vanligvis ikke medfødte misdannelser. Disse barna har oftest ingen større intellektuell forsinkelse, men store adferdsproblemer og lærevansker. Som barn med FAS har de problemer med matematikk, nedsatt fokusert oppmerksomhet, konsentrasjonsvansker, dårlig impulskontroll og problemer med sosial fungering. Barna kan lett forveksles med tilstanden ADHD, men symptomene tyder oftest på en mer utbredt hjerneskade. De kan ikke se konsekvensene av sine handlinger, klarer ikke se at de skader andre med sin oppførsel og de har vanskeligheter med å tilpasse seg i det daglige liv
I Norge fødes trolig 60 barn i året med føtalt alkoholsyndrom og ca. 120-180 med deler av syndromet. Internasjonale tall viser en forekomst på mellom ett og tre barn per 1000 fødte. Det er altså ikke slik at alle som drikker under svangerskapet får barn med denne typen skader. Hvorvidt barnet får skader eller ikke avhenger av blant annet alkoholeksponeringen fosteret blir utsatt for, mors drikkemønster i svangerskapet, hvordan mor bryter ned alkoholen, fosterets sårbarhet, når i svangerskapet mor drikker og variasjoner i hjernens utvikling. Vanligvis er det også en sammenheng mellom alkoholskader og mors alder når hun blir gravid. Ofte ser man nemlig størst skader hos barn av ”eldre” mødre. Dette kan ha sammenheng med at disse kvinnene har drukket i flere år enn yngre kvinner, noe som igjen kan føre til at de har en nedsatt evne til å bryte ned alkohol i leveren.
Du har drukket mye i en fase av svangerskapet hvor fosteret er spesielt utsatt for alkoholrelaterte skader. Det er allikevel ikke slik at fosteret nødvendigvis må være skadet, og for de fleste går det tross alt bra. Vi synes derfor ikke at du skal la denne episoden avgjøre hvorvidt du velger å beholde barnet eller ikke. Det er imidlertid viktig at du stopper å drikke umiddelbart for å minimalisere videre risiko for skader. Vi anbefaler deg dessuten å ta kontakt med fastlegen din for å diskutere problemstillingen videre med ham/henne. Om du vil lese mer om FAS og alkoholrelaterte fosterskader anbefaler vi dette intervjuet i Helsenytt, samt denne artikkelen fra tidsskrift for Den norske legeforening.