Jeg har lyst å slutte å drikke, men har ikke lyst likevel liksom…

Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

Hei jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet jeg har problemer med alkohol, men likevel så føler jeg problemet er så diffust, sånn at jeg ibland ikke tror meg selv. Mannen min er også bekymret, men likevel så foreslår han at vi skal ut å ta en pils. Hva skal jeg gjøre. Skulle ønske jeg hadde viljestyrke til aldri å røre alkohol igjen og våkne opp edru hver eneste dag, men klarer det ikke. De siste ukene har jeg drukket for minst 700 kr i uken, mest øl og vin. Kanskje 3 flasker i uken og to i helgen pluss en six-pack øl i uka. Jeg klarer ikke stoppe etter ett glass.Har rusproblemer i familien. Hvordan kan jeg finne motivasjon til å slutte? Jeg har lyst men har ikke lyst likevel liksom…
Kvinne, 24 fra Østfold

Først og fremst vil vi her si at dine opplevelser er ganske vanlige i sammenheng med rusproblemer. Situasjonen oppleves ofte som diffus og uklar, og det varierer hele tiden om man opplever det som et problem eller ikke. Motivasjon for endring er alltid skiftende, og det er derfor anbefalt å gripe sjansen når motivasjonen er høy. Det at en både vil og ikke vil slutte/endre seg kalles ambivalens. Ambivalens er vanlig. Det er ikke så lett å forholde seg til, men ambivalens er et tegn på at du er selvrefleksiv og tenker over din egen situasjon og ditt forhold til alkohol. Sånn sett er ambivalens et godt tegn, og noe du kan benytte deg av.
Vi nå vil gi deg en pekepinn på hva alkoholisme er, så du kan vurdere din egen situasjon, og vi vil videre gi deg noen tips for hvordan du kan få kontroll på/endre alkkoholvanene dine.

Forskerne er ikke fullstendig enige om hva en skal kalle alkoholisme, og hva som er kriteriene. Det finnes imidlertid visse kriterier de fleste kan enes om. Ifølge disse foreligger det avhengighet hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.

De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.

De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.

Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.

De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger

Ut fra kriteriene over kan du dømme selv i spørsmålet om alkoholisme. Det at du evt går inn under kategorien "alkoholiker" etter disse kriteriene betyr ikke at du må legges inn eller at alt håp er ute. Men det betyr at alkohol er et tema som det kan være lurt av deg å se nærmere på, ikke minst fordi det påvirker deg på en måte du selv synes er negativ.

Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkinga, men her kommer noen råd som kanskje kan være nyttige.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du kan si dette til noen og få dem til å hjelpe deg å telle/si fra når antallet er nådd.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Et hjelpemiddel noen bruker er Antabus. Når en spiser Antabus kan en ikke drikke, da blir man dårlig. Noen har fått resept på dette og har det stående i skapet til vanskelige situasjoner/dager. Ingen trenger å få vite om det, hvis du synes det er flaut. Her kan du søke opp og lese om Antabus.
8. Be mannen din om hjelp. Du kan feks si "denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det ved å ikke spørre om vi skal ta en øl?"

Var du fornøyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.