Påvisning av Ritalin

1.Vises jevnlig bruk av ritalin i urinprøver? Evt hvor lenge etter inntak kan det påvises?
2.Er det hensiktsmessig med blodprøve i stedet for urinprøve for å påvise stoffer i kroppen?
3.Kan en ordinær urinprøve hos fastlegen påvise all bruk av  forskjellige stoffer(dersom den ikke sendes inn noe sted for grundigere analyse)?
4.Dersom man kun bruker rusmidler helt sporadisk, og først og  fremst piller, er det sannsynlig at urinprøver vil være rene etter 1-2 dager?

Kvinne, 29 år fra Rogaland.
1. Jevnlig bruk av Ritalin kan påvises ved urinprøve opptil flere dager etter siste inntak.
2. Alle stoffer påvises lenger ved en urinprøve enn ved en blodprøve, så det vil ikke være hensiktsmessig å ta blodprøve i stedet.
3. Urinprøver som fastlegen tar kan bare påvise det legen skriver at den skal påvise. Unntaket er ved bruk av hurtigtester som har begrensninger på hva de viser av stoffer.
4. Vi vet ikke hvilke piller du tenker på, men det er slik at Benzodiazepiner kan påvises i lengre tid selv ved sporadisk bruk.