Hvorfor ruser ungdom seg?

Dette spørsmålet er i forbindelse med en skoleoppgave. Jeg fant ikke svar på det her på siden, men hvorfor begynner noen med dop? Hvilke årsaker finnes?

Jente, 14 år fra Østfold.
Denne artikkelen på hjemmesiden vår diskuterer ulike årsaker til at ungdom velger å forsøke, eller ikke forsøke, rusmidler, men hensikten med oppgaven du har fått er trolig at du selv skal tenke litt over mulige grunner til at noen ruser seg
Et annet spørsmål er hvorfor noen blir rusmisbrukere, mens andre som ruser seg ikke blir det. Det er vanskelig å gi noe entydig svar på dette, men biologisk/genetisk sårbarhet og oppvekstmiljø (spesielt familien og jevnaldermiljøet) er faktorer som i hvert fall bør tas med i betraktningen.
Denne artikkelen av sosiologen Willy Pedersen på Forebygging.no diskuterer hvorfor noen utvikler et rusmisbruk. Denne artikkelen av samme forfatter diskuterer perspektiver som genetikk og biologi, personlighetstrekk, psykiske lidelser og samfunn og kultur i forhold til hvorfor ungdom ruser seg.