Hvordan få hjelp til å redusere hajbruk?

Jeg er en 18 år gammel jente som har røyket hasj daglig siden jeg fylte 14. Jeg har jo hatt noen små av og på perioder, men i den senere tid har jeg utviklet en alvorlig avhengighet. Jeg har søkt på støttegrupper og hasj på nettet, men finner ingen. Har nettopp blitt oppgradert på jobb, og vil gjerne ha hjelp og noen å prate med om dette, men finner ingen. Hva skal jeg gjøre? Jeg kan ikke prate med foreldre om det, og samboeren min skjønner ikke hvorfor jeg vil kutte ned. Jeg har en støttekontakt, men sier jeg til ham at det er så alvorlig, får han meg innlangt med en gang, og det har jeg ikke tid til. Har kommet meg så langt opp i samfunnet i forhold til da jeg bodde på gata, at å ha noe fravær nå vil definitivt få meg tilbake igjen, har allerede atlfor mye fravær på skole. Vil ikke slutte fordi da blir jeg syk, vil bare ha hjelp til å kutte ned kraftig. Jeg er så avhengig at jeg ikke får sove med mindre jeg røyker meg bevisstløs – fjern rett før jeg legger meg ned.

Jente, 18 år fra Oslo.
Det er flott at du ønsker å redusere, og at du klarer å jobbe.
I Oslo finnes det noe som heter Uteseksjonen. De har noe som heter "Røykestopp", som er et kurs for ungdom mellom 18 og 25 år som vil slutte å røyke, men som trenger hjelp. Uteseksjonen har telefonnummer 23 42 78 00. På internett finnes det ei svensk side som heter www.droginfo.com . Her finnes det noe som heter Hasjguiden, som er en guide for deg som ønsker å slutte å røyke. Du kan også ta kontakt med fastlegen din og be henne/ham om å henvise deg til Ruspoliklinikk hvor du kan gå og få samtaler.
Du er også velkommen til å ringe RUStelefonen på telefonnummer 08588. Her er du anonym.