Hvor mye alkohol er farlig?

Jeg har et spørsmål angående alkohol. Jeg er 14 år og hater sprit! Men jeg liker heller ikke noe annen alkohol, så jeg tviiiinger i meg Kalinka eller Bacardi Razz. Jeg liker heller ikke å blande Kalinkaen eller Bacardien, så jeg drikker det ofte reint. Er det farlig? Hvor mye må jeg drikke før jeg blir pumpa? Jeg merker at når jeg blir rusa eller full, så kjenner jeg ikke smaken, og da drikker jeg nesten en heil Kalinka, og litt Bacardi. Er det farlig?

Jente, 14 år fra Møre og Romsdal.
Hvor høy alkoholpromille man får avhenger av flere ting. Hvor mye man drikker, hvor fort man drikker, væskebalansen i kroppen og om man drikker på tom mage, er alle viktige faktorer. Både Kalinka og Bacardi Razz betegnes som brennevin eller sprit, og har en volumprosent alkohol på henholdsvis 37,5 og 32 %. Både Kalinka og Bacardi kan kjøpes i forskjellige størrelser, så det er vanskelig å vite hvor mye du mener når du snakker om "nesten en heil Kalinka", men selv de minste flaskene man kan få tak i (35 cl) kan gi en alkoholpromille som kan være dødelig (dvs. fra 3 promille og oppover). Det er altså ingen tvil om at dette kan være farlig, og at det kan føre til at du mister bevisstheten og må pumpes. Det er uansett aldri lurt å drikke ublandet sprit, fordi  det da er svært vanskelig å ha kontroll over hvor full man blir. Om du ønsker mer informasjon om utregning av alkoholpromille kan vi anbefale denne artikkelen på vår hjemmeside.