Spørsmål om røyk

Jeg er en jente på 15 år som har ei venninne som er begynt å røyke! Hun er veldig rar for tiden. Hun prøver å tøffe seg for gutta, og det irriterer meg veldig. Hun er ikke sånn som hun var før. Hva har skjedd? Hun prøver å tøffe seg veldig for at de gutta i klassen skal like henne. Det er jo bare teit… Jeg sa en gang til henne: Du, ikke røyk da! Det er bare teit! Og så slo hun meg i fjeset. Jeg ble redd, og brydde meg ikke om henne lenger. Men hva skal jeg gjøre? Må jeg gjøre noe? Det er ikke første gangen hun har slått meg, det har skjedd 5 ganger eller mer. Hva kan jeg gjøre galt? Jeg sier jo ikke noe dumt til henne. Og da sier hun at det er moren som tvinger henne. Men det tror jeg ikke noe på. Moren er jo kjempesnill. Men er det noe jeg kan gjøre? Jeg vil redde henne fra den stygge greia! Hun har presset meg kjempemange ganger, og det er leit. Har du noen ideer til meg? Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 13 år fra Oslo.
Det er flott at du vil hjelpe venninnen din, men hun må selv ønske hjelp.
Det kommer forøvrig ikke frem i spørsmålet ditt hva venninnen din røyker, om det er tobakk eller andre rusmidler. Om det skulle være tobakk, kan hun ringe Røyketelefonen 800 400 85. De har åpent mandag til fredag fra klokken 09:00 til 18:00. Om det skulle være andre rusmidler, kan du eller din venninne få faktaopplysninger ved å ringe RUStelefonen på telefonnummer 08588.
Vedrørende hennes oppførsel ovenfor deg, kan du gjøre et nytt forsøk på å snakke med henne, men du må sette klare grenser på hva du tolererer av hennes oppførsel. Skulle ikke dette føre til endring, vil det være viktig for deg at du skjermer deg selv ved å benytte deg av andre venninner.