Skadevirkninger av amfetamin

Jeg vil gjerne vite hva som vanligvis defineres som "stort forbruk" og "langvarig bruk" av amfetamin. Hvilke fysiske og mentale bivirkninger anses (uavhengig av individuelle forskjeller) å være permanente, og hvilke anses å være forbigående? Med hvilket
tidsperspektiv?

Mann, 40 år fra Oslo.
Slike definisjoner er det vanskelig å skrive noe absolutt om, fordi mange faktorer spiller inn. Stort forbruk kan feks. være store engangsdoser/dagsforbruk, eller vanlige brukerdoser over tid. Langvarig bruk kan være måneder til år. Bivirkninger ved langvarig bruk kan være avmagring og generell dårlig fysisk og psykisk tilstand.Ved sniffing kan man se skader på slimhinner i form av blødninger og sår. Langvarig bruk synes å være ledsaget av mer permanente depresjoner og psykotiske tilstander. Den stimulerende virkningen på hjerte- og karsystemet gir en økt risiko for blant annet hjerneblødning, hjerteinfarkt og hjerterytmeforstyrrelser, noe som kan lede til et dødelig utfall. Slike påvirkninger på hjerte- og karsystemet er rapportert selv ved lave doser. Kroniske brukere fremstår ofte som angstfylte, søvnige og underernærte. Hos dem som injiserer amfetamin er det økt risiko for infeksjoner som hiv/aids og hepatitt.