Hvordan hjelpe slektning?

Jeg har en mannlig slektning på 24 år som alle er bekymret for. Det kan være vanskelig å definere problemet hans, men det er rusrelatert. Det er et avhengighetsproblem med blandingsmisbruk, hvor alkohol og hasj er hovedrusmidlene, men det er mye annet inne i bildet også. Han tar alt han får tak i.
Hvordan kan vi hjelpe ham? Han har en sønn på 2 år som han tidvis ignorerer, og han utnytter seg av familien så langt det går, i forhold til penger, husleie, mat. Foreldrene hans har en viss grad av fornektelse.
Vi har tenkt på alterativer som tvangsinnleggelse og avrusming, men han er i utgangspunktet negativ og ser ikke problemet som er helt tydelig for alle andre. Han er jo over 18 – og det er usannsynlig at han klarer denne kneika alene. Personligheten forandret seg de siste 6 måneder.

Kvinne, 20 år fra Oslo.
Det er i utgangspunktet ikke lett å hjelpe noen som ikke vil. Hvis han ønsker hjelp, må han ta kontakt med fastlegen sin for å få henvisning videre til spesialisthelsetjeneste. Det finnes ulike behandlingstilbud i de ulike fylkene i Norge, og en oversikt over dem finner du her.
For deg som er pårørende kan det være tøft å se på at han har slik destruktiv adferd. Vi vil anbefale deg og andre pårørende til å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende på telefonnummer 22 99 34 90 og eller Retretten på telefonnummer 22 17 66 57, som begge er steder pårørende til rusmiddelavhengige kan ta kontakt.
Når det gjelder sønnen på 2 år er det viktig at dere ser på hva han trenger, og om dere bør kontakte barnevernet for å få en vurdering i forhold til om far er god nok omsorgsperson for gutten. Det kan hende en slik vurdering får faren til å ta tak i problemet sitt.