Drikker dama for mye?

Jeg vet ikke om det er hun eller jeg som har et problem, men jeg synes dama drikker alt for mye, og alt for ofte.
Selv drikker jeg alkohol svært sjelden, og helst til god mat, eller spesielle anledninger (8-10 ganger i året). Dama drikker imidlertid nesten hver dag. Ikke mye, et glass eller to, eller en øl eller to. Og siden jeg ikke er så glad i alkohol, er hun ofte ute med venninner og koser seg med noen glass vin. Men nesten hver gang hun har vært ute, blir hun dårlig og spyr. Og er selvfølgelig dårlig og utslått dagen etter.
Nå i helgen var hun ute på middag med noen kollegaer, og "drakk litt vin og noen drinker" etter maten. Det endte med at hun ble nektet å komme inn igjen etter ha vært ute for å ta en røyk, og begrunnelsen for at hun ikke fikk komme inn igjen, var at hun var for full. Hun fikk imidlertid lov til å gå inn igjen for å hente klær og veske, og satte seg da ved bordet igjen. Fem minutter etter kom dørvakten og kastet henne ut. På vei hjem tok hun drosje, og der ble hun selvfølgelig dårlig og kastet opp i vesken sin.
Jeg har forsøkt å ta det opp med henne at jeg synes hun drikker for mye, og at om hun drikker, så bør hun i hvertfall klare å drikke litt mindre slik at hun ikke blir syk og kaster opp. Hun skylder da på migrene, og at hun ikke tåler så mye og blir lettere syk enn andre. Og hun koser seg jo bare med litt vin eller øl.
Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre? Er det bare jeg som ser alt det negative? Jeg vet jeg er forutinntatt på grunn av to onkler som drakk veldig nye og hadde skikkelige alkoholproblemer, men er det vanlig å drikke så mye/ofte?

Mann, 39 år fra Akershus.
Ut i fra din beskrivelse av kjæresten din, høres det ut som om hun tåler alkohol dårlig. Det er ikke noe fasitsvar på hva som er lite eller mye, men det som er sikkert, er at jo mindre og sjeldnere en drikker, jo bedre.
Det er slik at kjæresten din selv må se at hun trenger hjelp, og ønske det. Det kan være en ide å prate med henne om hvordan du opplever henne i ruset tilstand når hun er edru. For å få hjelp, må kjæresten din ta kontakt med fastlege og få henne/ham til å henvise videre til psykolog eller psykiater.
Dere er begge velkomne til å ringe oss i RUStelefonen på telefonnummer 08588. Her er alle anonyme.