Dobbeltliv

Jeg har innsett at jeg har et rusproblem. Jeg bruker amfetamin utenom fest, og har både barn og jobb. Fasaden rakner, og jeg klarer ikke lengre å fortsette dobbeltlivet. Vil gjerne ha noen råd på hva jeg kan gjøre selv for å komme ut av denne onde sirkelen. Har sagt til meg selv mange ganger at "nå er det nok", men jeg faller stadig tilbake og opplever selvforakt i høy grad. Er selv oppvokst med foreldre som er stoffmisbrukere, og vil ikke gjøre det mot mine egne barn. Det er noe jeg alltid har lovet meg selv! Kan dere gi meg noen råd om hvordan jeg kan gå frem selv for å komme meg ut av dette?

Kvinne, 26 år fra Oslo.
Du beskriver en utfordrende situasjon for deg og din familie. Det er ikke lett å gi deg råd for hvordan du skal komme ut av misbruket på egenhånd, da amfetamin er et stoff som lett skaper avhengighet, men det er mulig. Det krever en innsats å komme ut av misbruket, og det krever en plan som det kan være lurt å samarbeide med noen om. Det vi først og fremst vil anbefale deg, er å ta kontakt med Ruspoliklinikk. Der får du samtalebehandling tilrettelagt ditt behov. For å ta behandling på Ruspoliklinikk, trenger du henvisning fra lege. Du kan også ta kontakt med Retretten, som er en stiftelse som gir råd og veiledning både til rusmiddelavhengige og deres pårørende. De har telefonnummer 22 17 66 57 eller mobil 90 69 02 86. De har åpent mandag til fredag klokken 10.00 til 15.30.