Alkoholproblemer?

Jeg er en mann som trur jeg har et problem med alkohol. F.eks. de siste helgene har jeg vært "på" fra fredag til og med søndag. 3 dager med stort sett konstant fyll. Det handler om å stå opp, og starte å drikke for å holde nervene borte. Sliter med angst nå og svette-tokter. Jeg har en datter som jeg dårlig samvittighet ovenfor… Jeg drikker ikke midt i uken, men må stort sett ha noen øl når fredag kommer og da er jeg igang. Er dette noe jeg kan klare å få til av meg selv? Min far var også alkoholiker tidligere, men er nå tørrlagt…

Mann, 30 år fra Troms.
Det kan være at du har et problem dersom du ikke klarer å stoppe å drikke når du først ha begynt. Faren for et kronisk bruksmønster av avhengighetstypen er høy for alkohol. Du skriver at du sliter med angst og svettetokter, og det kan være abstinensplager. Dersom du generelt er plaget med dette, vil jevnlig alkoholbruk kunne forsterke dette , eller gi deg konstante psykiske plager. Anbefaler deg å ta dette opp med din fastlege. Han kan evt. henvise deg til poliklinisk behandling for rus/psykiske lidelser. Og din datter trenger en far som har god helse og oversudd til å følge henne opp.