Venninne med rusproblemer

Jeg har et spørsmål ang. min exbestevenninne. Før sommerferien så har vi (jeg og venninnen min) hatt det litt vanskelig på skolen med lærerne. Så en dag så viste ho meg noe som så ut som en tabelett.  Den var ca. 2 cm og formet som en stikkpille, (dere vet de som man bruker å stikke inn i rompen på små barn for å få ned feberen). Den hadde en type blåfarge, men da jeg spurte venninna mi om hva det der var for noe, så sa ho at det var narkotika. Da begynte jeg å tenke på om ho har hatt det så vanskelig at ho begynte med narkotika isteden for å snakke om det. Hva tror dere det er? Er det narkotika, og i så tilfelle, hva skal jeg gjøre?

Jente, 15 år fra Finnmark.
Så flott at du er engasjert og vil hjelpe venninnen din. Uten å ha sett tabletten du beskriver er det vanskelig for oss å uttale oss om det er narkotika eller ei, men siden venninden din sier at det er det, så er det uansett viktig å ta dette på alvor slik du gjør.
Når det gjelder problemene du beskriver er det flere steder å få hjelp. Du/dere kan både snakke med sosiallæreren på skolen, helsesøster og/eller gå på helsestasjonen for ungdom og be om hjelp. Du/dere er selvfølgelig også velkommen til å ringe oss anonymt på RUStelefonen 08588.