Pårørende av alkoholiker

Kjæresten til min sønn fortalte meg i går at hennes mor har begynt å drikke mer og mer. Lenge var det bare i helgene, men nå er det flere ganger i uken. Hun er mye sint, og har truet med å ta livet av seg flere ganger. Denne moren blir sint om datteren spør om hun kan kjøpe noe mat hun har lyst på. Moren kjøper bare minimalt med mat, og pengene går til sprit og røyk istedet. Der er mor, far og datter som bor i huset. Faren er også bekymret, men er veldig tafatt og vet ikke hva han skal gjøre. Han sier at de må være flinke og rydde opp etter seg, og at jenta ikke må spørre moren om noe som har med penger å gjøre, så blir hun sikkert bedre. Moren har flasker overalt i huset, drikker fra flaska, og tror seg usett. Jenta er veldig fortvilet, og vil ikke bo hjemme lenger. Hun sier hun ikke orker mer og er veldig lei seg. Hun sier at de ikke prater med noen om det, og at jeg er den første hun forteller det til. Moren er lærer, og veldig ofte har hun fravær mandag og tirsdag etter helgefyll. Hun nekter for at hun har problemer og vil ikke ha hjelp. Hva kan denne jenta få hjelp til, slik at hun og familien kan få tilbake en bedre hverdag? Spørsmålet hennes til meg var : "Hva skal jeg gjøre? Hva skal pappa gjøre?" Moren nekter for at hun har problemer, hun bare koser seg med litt godt drikke, hun.

Kvinne, 41 år fra Akershus.
Det er ikke lett å være pårørende til mennesker som er rusmiddelavhengige. Så lenge moren nekter for at hun har et problem, kan vi bare anbefale kjæresten til sønnen din og faren hennes å ta kontakt med Al-Anon/Alateen som har grupper i hele Norge for pårørende til alkoholikere. Målet er å hjelpe familier og venner av alkoholikere som er berørt av det å leve med et annet menneskes drikking. Al-Anon har grupper for voksne, og Alateen har grupper for ungdom opp til 19 år. De har telefonnummer 51 62 94 51. Hun og faren kan også ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende til rusmiddelavhengige som har telefonnummer 22 99 34 90.