Abstinenser av amfetamin og hasj

Skal nå utredes for ADHD og må ha en psykisk utredning. Har innformert psykriater og lege om mitt rusforbruk. Brukt amfetamin en del det siste halvåret. Nærmere 5 gram i mnd og røykt hasj opp til 4 ganger i uken. Sluttet med alt for en uke siden, fikk da en forkjølese og sovet MYE. Har meg selv og takke, men vil greie dette. Litt følsom er jeg men ingen kraftig nedtur. Gir f i fart og kola, bryr meg lite om å slutte, men savner røyken min pga kosen. Sitter nå å leser litt her, og ser at det kan ta kun 4 dager på en urin prøve å få amfetaminen ut av kroppen, og ca en uke med hasj på urinprøver. Gruer meg til å avlegge den første urinprøven. Vil ha den ren så jeg kan bli "stolt" av meg selv. Men siden inntaket mitt har vært stort i det siste halv året, hvor lenge kan jeg regne med at jeg er ren? Og når vil jeg slutte å være så sliten og trøtt. Skammer meg veldig over det jeg har gjort så vanskelig å snakke med disse legene med det.

Kvinne, 28 år fra Oslo
Ved inntak av amfetamin som har foregått over lang tid, kan det utvikles en ekstrem tretthet som ledsages av langvarig, men meget urolig søvn. At du sover mye, er derfor en naturlig reaksjon etter jevnlig inntak av amfetamin. Når inntaket opphører, vil mat og væske bidra til at formen din gradvis vil bli bedre. Tretthetsfølelsen og utmattelsen vil avta.
Amfetamin og hasj kan påvises ved urinprøve. Amfetamin påvises i 2-4 dager, mens hasj kan strekke seg over uker. Det er avhengig av hyppighet av inntak og styrken (THC) på hasj.  Med ditt forbuk av hasj, kan hasj påvises i urinen i 6-8 uker.
Du skal utredes for ADHD. I den forbindelse synes jeg det er flott at du har fortalt dette til psykiater og lege. Det vil være viktig informasjon når du skal utredes for ADHD. Du bør være stolt av det. Synes du viser vilje og motivasjon ved at du har sluttet med amfetamin.