Svangerskap og amfetamin

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid, 5 uker på vei. Problemet er at jeg har brukt amfetamin i helgene, ikke snakk om store mengder, men har jo allikevel skjedd flere helger på rad. Hvor mye kan jeg ha skadet babyen min? Er det bedre å ta den bort enn å beholde den på grunn av dette? Jeg og samboeren min er enige om å beholde den, men jeg er redd for skadene den kan ha fått!

Kvinne, 23 år fra Østfold.
De første to ukene av svangerskapet har ikke embryoet festet seg, så det er derfor liten sannsynlighet for at det kan bli skadet i denne tiden. Det vi derimot aldri vet med sikkerhet, er hvor langt graviditeten er kommet. Vi kan derfor aldri si når det er "ufarlig" å ta rusmidler i et svangerskap. Vi kan bare anbefale et totalavhold gjennom hele svangerskapet. Vi vil anbefale deg å ta kontakt med Lommelegen.no, som du kan skrive e-mail til, og eller Borgestadklinikken, som er eksperter på svangerskap og rus.