Råd om pillemisbruk

Jeg er ei jente som begynner å bli veldig redd for fremtiden. Har ruset meg siden 2000. Som vanligst har det vært amfetamin og hasj. Har de siste årene også misbrukt ghb og piller. Ble ferdig sykepleier i fjor, noe jeg er stolt av, men føler nå at jeg ikke klarer å leve et dobbeltliv lenger. Det som bekymrer meg mest er mitt forbruk av beroligende piller. Kan dere gi meg noen råd og tips sett i forhold til pillemisbruk? Hvordan er abstinensene? Er nervene og psyken skadet for livet?

Kvinne, 28 år fra Oslo.
Først av alt, det er aldri for sent å snu! Nervene og psyken din er ikke permanent skadet, og ting vil gradvis føles bedre når du klarer å slutte å ruse deg. Du har alt kommet et godt stykke på vei bare ved å bestemme deg for å ta tak i disse problemene. Du nevner ikke hva slags type beroligende medikamenter du bruker, men det vanligste er ulike typer benzodiazepiner som f.eks. Valium, Sobril og Rohypnol (selv om det siste preparatet er avregistrert i Norge). Benzodiazepiner kan gi mange ulike abstinenssymptomer, som f.eks. uro, angst, søvnløshet, kvalme, muskelsmerter, kramper, skjelvinger, svetting, hjertebank, økt puls og blodtrykk. Det er vanskelig å si noe sikkert om varigheten av disse abstinensene, men de varer vanligvis vesentlig lenger enn abstinensene til f.eks. heroin (som normalt varer i opptil 10 dager). Om du ønsker hjelp til å slutte, må du først ta kontakt med din fastlege. Han/hun vil så skrive en henvisning til et egnet behandlingssted. I Oslo kunne dette f.eks. være en av Ruspoliklinikkene. Her vil man få tilbud om poliklinisk utredning og behandling med vekt på samtaleterapi, som tilrettelegges etter individuelle behov. Om du ønsker mer informasjon om benzodiazepiner anbefaler vi de linkene vi henviser til under Fakta om rusmidler. Du er også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588), om du ønsker mer informasjon, eller har behov for å snakke med en av våre veiledere.