Problemer ved injisering av amfetamin

Jeg har brukt amfetamin i ca. seks år, og de siste tre årene med sprøyter. Jeg har lest mye om skadene dette gjør og det skremmer meg veldig, men dessverre ikke nok. Jeg ønsker virkelig å slutte, men det er vanskelig. Det jeg lurer på er: Blodårene mine er mørke og tydelige (det var de ikke før), av og til er det som om jeg verker inni dem, svir. Hudfargen på hendene mine er svakt mørkere (brunblå) også rundt pulsårene. Jeg får lett blåmerker. Også på beina/føttene er det svake fargeforskjeller, og jeg fryser veldig ofte på føttene og henda. Jeg vet det kommer av sprøytene, men hva kan det være? Det er jo ikke alltid sånn, de gangene jeg klarer og holde meg vekke fra rusen så blir alt bedre. Jeg er veldig nøye på å spise sunt og jevnt, også å sove om natten, tar vitaminer. Jeg er ikke i noe miljø, og få vet at jeg er misbruker. Jeg skammer meg så ufattelig over misbruket mitt at jeg ikke orker snakke med noen om det, ikke engang legen min, så jeg grubler for meg selv og blir reddere og reddere. Jeg vil ut av det, men tør ikke spør noen om råd, eller hvordan… Det er dumt, jeg vet det. Vel jeg spør her, kan noen forklare meg symptomer og skader ved sprøytebruk, og gjerne råd/tips om hvordan en kan slutte med rus? Helst uten at noen legger merke til det?

Kvinne, 32 år fra Rogaland.
Da vi ikke er eksperter på sår og infeksjoner, har vi vært i kontakt med Feltpleien, som jobber med rusmiddelavhengige. De kunne fortelle at injisering av amfetamin, eller andre rusmidler, gjør at en kan få mikroorganismer og urene stoffer inn i kroppen. Det gjør at en lett får infeksjoner. De advarte spesielt mot injisering i legg eller lyske, da det da er fare for blodpropp. Blodpropp er når blodet størkner og blir til en propp i en blodåre. Blodproppen kan tette igjen en av blodårene som fører fra hjertet ut i kroppen (en arterie), eller en av blodårene som bringer blodet fra kroppen til hjertet (en vene). Blodproppen kan videre følge blodstrømmen opp til hjernen og føre til hjerneslag, eller til hjertet og føre til hjerteinfarkt. Blodpropp i en arterie i benet kan medføre koldbrann. Blodproppen kan også bli ført med blodet til lungene og skape en blodpropp her (lungeembolisme).
Etter hva Feltpleien informerte om, kan det virke som om du får en slags infeksjon når du ruser deg, og at den forsvinner når du har en rusfri periode.
Vi vil anbefale deg å ta kontakt med din fastlege, for derfra å få hjelp til videre behandling. Legen har taushetsplikt. Du kan også kontakte Anonyme Narkomane som er tidligere rusmiddelavhengige, for å høre hva de har av erfaringer. De har lokallag i hele landet, og kan nås hver dag mellom 17.00 og 19.00 på telefonnummer 90 52 93 59. Du er også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588) for veiledning om hvordan du skal gå frem for å overvinne rusproblemet ditt.