Hvordan går jeg frem for å få hjelp?

Jeg er avhengig av heroin. Denne røyker jeg hver enste dag, og har gjort det i årevis.  Inkl. alle andre stoffer jeg brukt, så har jeg holdt på i ti år. Men vil slutte nå. Jeg skuffer så mange, inkl. meg selv.  Er blitt et svakt menneske, og mister så lett motivasjonen… Men jeg trenger hjelp, for jeg vil ikke dette mer.  Hva skal jeg gjøre?  Hva kan jeg gjøre? Jeg i full jobb, og er inne i en periode som er viktig for min fremtid. Jeg har kurs, får nye ansvarsområder, og jeg rykker opp i systemet på jobb. Blir dette kjent så mister jeg alt. Håper dere kan komme med noen tips om hva, og hvordan, jeg skal få gjort alt dette.

Mann, 25 år fra Hordaland.
Du kommer med mange erkjennelser vedrørende eget misbruk, noe som er et godt utgangspunkt for å søke hjelp. Vil anbefaler deg å kontakte sosialkontor (ruskonsulent) eller lege. De vil sammen med deg, og ut i fra din livssituasjon, kartlegge hvilken hjelp som vil være best for deg. Enten det  gjelder poliklinisk behandling, eller et mer omfattende behandlingstilbud.
Rustiltak.no vil du finne en landsdekkende oversikt over ulike behandlingsalternativer, samt en utfyllende presentasjon av hvert enkelt tiltak. Om du ønsker kan du ta en titt der, for selv å se etter tiltak som kan passe for deg.