Hva kan vi gjøre når han ikke vil ha hjelp?

Jeg har en halvbror på 25 år som bor hjemme hos vår mor. Han har tidligere hatt et ganske "normalt" forhold til rus, men etter et tøft år i fjor, hvor han mistet sin far (min stefar), rettssaker mot sin eks, mistet jobben, ødela bilen i fylla m.m., ble det for mye. Han har fått alvorlige rusproblemer, spesielt alkohol, men noe stoff også (uten at jeg vet hva). I den senere tid har han stadig oftere hatt aggressive utløp, og gått løs på inventer etc. Min mor er livredd, og rådløs. Hun har forsøkt via hans fastlege å få profesjonell hjelp til ham, men min bror nekter. Jeg frykter nå både for min mor og bror. Hvilke alternativer for hjelp finnes, og hva må til for å kunne tvangsinnlegge han?

Mann, 42 år fra Østfold.
Dersom din bror er aggressiv, og går løs på inventar osv. hjemme hos din mor, bør din mor vurdere å anmelde forholdet til politiet, eller i alle fall kontakte politiet når det skjer. Det er ingen mening i at din mor skal være livredd. Hun bør kunne stille krav til hans atferd så lenge han bor hjemme. Det beste er kanskje at han flytter for seg selv? Han er jo gammel nok til å ta ansvar for sitt eget liv. Når det gjelder behandling, er det nok lite familie/pårørende kan gjøre dersom den det gjelder ikke er mottakelig for hjelp. For å få henvisning til rusbehandling, må han gå via fastlege eller sosialkontor. På Rustiltak.no vil du finne en landsdekkende oversikt over ulike alternativer, som innholder en utfyllende presentasjon av hvert enkelt tiltak. Dersom dere som pårørende har behov for å snakke med noen om dette, anbefaler vi Veiledningssenteret for pårørende (tlf. 22993490).
Når det gjelder tvangsinnleggelse, så er det strenge kriterier for å ta i bruk dette, og forutsetningen er at hans eget, eller andres, liv og helse er i fare. Ønsker dere mer informasjon om tvangsinnleggelse anbefaler vi denne artikkelen hos Forebygging.no.