Hva kan jeg som kusine gjøre?

Jeg har en fetter på 15 år som jeg mistenker sterkt at driver med rusmidler. I løpet av det siste året har han blitt kjørt hjem av politiet grunnet fyll, og også blitt fersket når han har drukket. Det siste halve året har han begynt å "vanke" i nabobyen med venner som er 2-3 år eldre, og han kan droppe å komme hjem, og tar nesten aldri telefonen. Problemet mitt er at foreldrene ikke gjør noe, selv om de gang på gang må reise til nabobyen for å hente han fordi han hele tiden misser bussen, eller rett og slett ikke har kommet hjem. Det virker som at de lukker øynene for problemene, og hvis man prøver å prate om dette blir de sinna, og vi får beskjed om å ikke blande oss. Fetteren min går det selvfølgelig heller ikke an å prate med om det. Han er ellers snill og grei, men så fort det blir snakk om å sette grenser så blir han sinna. Hva kan jeg som kusine gjøre?

Kvinne, 30 år fra Vestfold.
Så bra at du bryr deg. Flott at du har gjort foreldrene oppmerksom på din bekymring. Kanskje tar de det ikke til seg nå, men det hjelper at noen bryr seg. Det kan virke som foreldrene er fortvilet, og ønsker å gjøre ting på sin måte. Det som kan være lurt for deg er å komme i en god posisjon til din fetter. Istedenfor å ha fokus på bekymringer, så kan du for eksempel foreslå å gjøre noe hyggelig sammen med ham som du vet at han liker. Gjennom å gjøre noe aktivt i fellesskap, åpnes det også for nye muligheter til å snakke sammen. Ta gjerne kontakt med oss i RUStelefonen (08588), hvis du ønsker å snakke mer om dette med en av våre veiledere.