Hasj og angst

Jeg lurte på en ting. Noen ganger når jeg røyker hasj så får jeg høy puls. Er det farlig? Også får jeg panikk, for jeg tror jeg skal dø og sånt. Vet dere om det er farlig?

Gutt, 18 år fra Aust-Agder.
Det er vanlig å få høyere puls når man røyker hasj, men om du ellers er frisk er dette ikke farlig. Det andre problemet du beskriver kan høres ut som panikkangst, og er en vanlig psykisk bivirkning av hasjbruk. Panikkangst er heller ikke farlig, men kan være veldig ubehagelig og skremmende. Om du ønsker hjelp med dette problemet anbefaler vi deg å ta kontakt med din fastlege, som kan henvise deg videre til psykiatrisk ungdomsteam (PUT) eller psykolog. Du kan også ringe oss i RUStelefonen (08588), om du ønsker å snakke om disse problemene med en av våre veiledere.