Faren min har et alkoholproblem, hva kan jeg gjøre?

Faren min drikker hver kveld, og vi andre i familien er opne om problemet. Han er arbeidsledig, og har hatt en sjukdom. Vi har snakket med han om det, men han sier det bare er p.g.a. sjukdommen. Nå er han ferdig med behandlingen av sjukdommen, men drikkemønsteret har ikke endret seg i takt med det. Hva kan vi gjøre for å få han til å slutte? Jeg vet at det er han som må gjøre det selv, men hva er det vi kan gjøre?

Gutt, 17 år fra Aust-Agder.
Som du selv påpeker er det avgjørende at faren din selv ønsker hjelp til å slutte med sitt alkoholmisbruk. Når han har kommet til den erkjennelsen kan han ta kontakt med fastlegen sin, og legen vil skrive en henvisning videre til et behandlingssted. På Rustiltak.no vil du finne en landsdekkende oversikt over ulike behandlingsalternativer, samt en utfyllende presentasjon av hvert enkelt tiltak. Når det gjelder dere som pårørende, kan det også hende at dere har behov for å prate med noen. Da kan dere for eksempel ta kontakt med Al-Anon/Alateen (tlf. 51 62 94 51), som er et sted der pårørende til alkoholikere kan henvende seg. Veiledningssenteret (22 99 34 90, man. – fre: 09-15). er et annet tilbud til pårørende. Både du, faren din, eller noen andre i familien, kan selvfølgelig også ta kontakt med oss på RUStelefonen på telefonnummer 08588.