Bivirkninger av cannabis

cannabisKan dere ramse opp mulige bivirkninger av cannabis? Jeg opplever hodepine, svimmelhet, søvnproblemer, lav puls samt ubalansert rytme på hjertet. Og nå er det 5 dager siden sist inntak.

Gutt, 18 år fra Akershus.
Hasj har mange bivirkninger, og hvilke bivirkninger man opplever avhenger bl.a. av hvor ofte og hvor mye man røyker. Hasj har f.eks. en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og kortidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan til og med utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer. Røyking av hasj gir videre en økt risiko for kronisk bronkitt og akutte infeksjoner i nesen, bihuler, svelg og luftrør. Hasj påvirker også hormonbalansen i kroppen, som igjen kan påvirke spermieproduksjon og menstruasjonssyklus.
Hodepine og søvnproblemer er typiske abstinenssymptomer etter langtids bruk av hasj, og dette kan stemme overens med det du skriver om at det er fem dager siden siste inntak. Andre abstinenssymptomer kan være svetting, muskelverk, dårlig mage og nedsatt allmenntilstand. Disse abstinensene vil stort gi seg i løpet av en 12 dagers tid.
Det du beskriver som ubalansert rytme på hjertet kan være knyttet til angstproblemer, som f.eks. panikkangst.
For mer informasjon om skadevirkninger av hasj anbefaler vi de linkene vi viser til under Fakta om rusmidler, samt den svenske nettsiden Droginfo.com. Der finner du også en hasjguide og en beskrivelse av et såkalt hasjprogram, for deg som ønsker å slutte med hasj. Du er også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588), om du ønsker å snakke med en veileder om de problemene du opplever.