Venninne som røyker marihuana

Jeg er en jente på 14 år fra Trondheim som har et stort problem! Venninna mi på samme alder har begynt å røyke marihuana, og er redd for at hun kan være avhengig. Kan dette gjøres noe med?

Jente, 14 år fra Sør-Trøndelag.
Det er veldig fint at du bryr deg om din venninne. Først av alt er det viktig at du snakker med henne og uttrykker din bekymring. Om det er noen voksne du kan snakke med, anbefaler vi det deg å gjøre det, slik at du ikke er alene om føle ansvar for din venninne. Du og/eller din venninne kan også kontakte utekontakten eller for eksempel  helsestasjon for ungdom på ditt hjemsted. Dere er også begge velkommen til å ringe RUStelefonen (08588).