Tilbud til pårørende

Jeg har en sønn på 20 år – som har vært rusmisbruker siden han var ca 17 år. Han har vært igjennom hele spekteret av rusmidler, og har nå begynt med små doser Heroin. Det har vært tøffe år for hans nærmeste familie. Kjenner nå at jeg har behov for å ha noen å dele med de erfaringene jeg har. Derfor lurer jeg på om dere kan anbefale evt. grupper for pårørende i Sogn og Fjordane – i Nordfjord distriktet. Sønnen min bor ikke her i området.

Kvinne, 41 år fra Sogn og Fjordane.
Landsforbundet mot stoffmisbruk (LMS) er en organisasjon for bl.a. familie og pårørende til stoffmisbrukere. De har mer enn 60 lokalforeninger i hele landet, men dessverre ingen i Sogn og Fjordane. De har imidlertid en egen støttetelefon (815 00 205) hvor pårørende kan få snakke med noen som selv har erfaring som pårørende til en rusmisbruker. Du kan også ta kontakt med kommunen der du bor i, for det kan være at de har tilbud til pårørende, eller at de vet om andre som driver slike. Vi kan også anbefale Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere som gir veiledning på telefon (22 99 34 90, hverdager 09-15) til pårørende fra hele landet. Rustiltak.no har dessuten en oversikt over organisasjoner for pårørende til rusmiddelmisbrukere.