Blackout

Jeg var på vors, og hadde ikke nok drikke til å bli full. (Jeg klaget over dette, og trodde dette skulle bli en helt vanlig/ kjedelig kveld, uten rav og fyll). Jeg husker alt klart og tydelig fra vorset frem til kl. 23.00, men så kommer det plutselig til et punkt hvor alt av hukommelse er borte. (Sånn ca. like før vi skulle til å dra til festen er det svart). Jeg husker ingenting etter dette. Jeg "kom tilbake til meg selv" kl. 2 på natta. Da var jeg kommet hjem. Dagen etter våkent jeg brått kl. 08.00 og skjønte ingenting: Dro vi på fest i det hele tatt? Hadde jeg sloknet rett etter vorset? Det var slike spørsmål jeg stilte meg selv. Jeg så på hånda mi, og der var det stempel fra festen. Dette skremte meg virkelig, for jeg følte meg ikke dårlig i det hele tatt, var skikkelig rastløs, og hadde rett og slett en god følelse inni meg. Dette var utrolig uvant for meg, for jeg bruker å være skikkelig kvalm, ondt i hodet, og spy hver gang jeg er skikkelig bakfull. MERKELIG, i og med at jeg ikke hadde drukket mye i det hele tatt. Jeg har aldri følt noe sånt før, og synes det er ekkelt å ikke vite hva jeg har fått i meg. Kan det være andre rusmidler? Kan det være GHB?

Jente, 19 år fra Nord-Trøndelag.
Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at man ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er man ved bevissthet. Du sier ikke noe om hvor mye du drakk den kvelden, så det er vanskelig å uttale seg om det du beskriver kan være forårsaket av alkoholinntaket alene. Man skal imidlertid være klar over at forhold som væskebalanse, hvor fort man drikker og om man drikker på tom mage også er avgjørende for hvor høy promillen blir, ikke bare hvor mye man drikker. Når det er sagt, så vil samtidig inntak av stoffer som benzodiazepiner (for eksempel Valium) og hasj kunne gjøre det lettere å få blackout når man drikker alkohol. Det er også naturlig å anta at GHB vil ha den samme virkningen, selv om vi ikke kjenner til noe forskning som støtter dette. Det er imidlertid mer uklart om inntak av slike stoffer alene kan føre til blackout. Det kan altså ha vært andre rusmidler enn alkohol inne i bildet, men spørsmålet er om du har grunn til å mistenke dette? Var det personer du ikke stoler på, eller som du syntes var mistenkelige, på vorspielet? Ble du forsøkt ranet, eller utnyttet på andre måter? Og hvordan opplevde andre deg under de timene du ikke husker noe fra? Var du beruset, men ellers våken og ved bevissthet, eller hadde du vanskelig for å holde deg ved bevissthet og var ute av stand til å ta vare på deg selv? Hvis du var sammen med venner du stoler på, som kun opplevde deg som beruset, og ikke ble utsatt for noe, er det lite som taler for at dette var noe annet enn en blackout forårsaket av alkohol.