Anabole steroider og fastlegen

Jeg er en mann på 20 som har kjørt steroider i noen uker.  Jeg er litt bekymret for at jeg har fått lave HDL kolesterolnivåer i løpet av denne perioden, og jeg lurer på hva jeg kan fortelle fastlegen min? Han er nemlig den eneste legen i bygda, og jeg lurer på om hvis jeg forteller han om at jeg er på steroider, eller at jeg sier jeg trenger de og de blodverdiene sjekket (kan jeg forlange dette?), så vil han spre sladder om meg. Tro meg, dette er en liten bygd. Men det er også saken om han kan skrive noe i papirene mine?  At jeg bruker steroider eller noe?  Vil ikke oppleve stigma senere i livet fordi jeg har valgt å gjøre noe med MIN kropp – kan dere oppklare dette for en stakkar?

Gutt, 20 år fra Troms.
Dersom du oppsøker fastlegen din med ønske om å få utført bestemte analyser, bør du fortelle legen om hvorfor du ønsker disse prøvene utført. Pasient-lege forhold bør være basert på gjensidig tillit. Det er dessuten legen som må rekvirere prøvene, og som med sin rekvisisjon garanterer at det er riktig å bruke midler fra det offentlige helsevesen til undersøkelsene. Leger har en lovbestemt taushetsplikt. Det betyr at en lege ikke kan fortelle andre personer om sine pasienters analyseresultater eller sykdommer. Det lages alltid en journal ved et besøk hos en lege. Her vil aktuelle data og opplysninger registreres. Journalen er imidlertid ikke tilgjengelig for andre enn helsepersonalet, og de har altså taushetsplikt.
Spørsmål om anabole steroider ligger i utgangspunktet utenfor Rustelefonen kompetanseområde. Vi anbefaler å kontakte Dopingtelefonen (800 50 200, mandag-onsdag, 09.00-15.00) vedrørende slike spørsmål.