Kyssesyken og rusmidler

Det er viden kjent at man må holde seg unna alkohol og paracetamol når man har kyssesyken (mononukleose). Hvorfor er det slik, og viktigst; hvilke andre rusmidler må man holde seg unna? Jeg er mest interessert i om psilocybin er skadelig på samme måte?

Gutt, 23 år fra Oslo.
Årsaken til at det anbefales forsiktighet med alkohol og paracetamol (som for eksempel finnes i legemiddeltet Paracet) når man har ”kyssesyken”, er at denne sykdommen kan medføre leverbetennelse. Ved leverbetennelse blir leverens funksjoner nedsatt, og den har dermed redusert kapasitet til å bryte ned alkohol eller legemidler som omdannes via leveren. Man bør altså være forsiktig med alle rusmidler og legemidler som omdannes/nedbrytes i leveren når man har ”kyssesyken”.
Spiss fleinsopp (Psilocybe semilanceata) inneholder psilocybin, som raskt omdannes til det aktive nedbrytningsproduktet psilocin. Psilocin utskilles hovedsakelig med urinen, og skal da påvirke leveren i liten grad.