Cannabis og urinprøver

Kan dere si eksakt hvor lang tid det vil ta å få ut 2 sigaretter med ca 1 gram ren THC av urinen? Dette gjelder en venn som har vært lenge til behandling og er veldig lei seg pga denne ”sprekken".

Mann, 37 år fra Vest-Agder.
Man kan undre seg over hvordan du vet at det dreier seg om akkurat ett gram rent THC (tilsvarer et sted mellom 50 og 200 vanlige brukerdoser/cannabissigaretter), men det er uansett vanskelig å gi et eksakt svar på dette. Hvor lang tid det tar før THCen ikke lenger kan påvises i urinprøver avhenger både av personens fysiologi, og hvor mye cannabis han/hun har røyket tidligere. Ved engangsinntak av en vanlig brukerdose (én cannabissigarett som inneholder mellom 5 til 20 mg THC) pleier man å kunne spore dette i opp til én uke etter inntak. I dette tilfellet er det imidlertid snakk om en veldig mye større dose. Siden THC er fettløslig, kan dette stoffet lagre deg i fettvevet i kroppen. Røyker man hasj oftere enn én gang i uken vil man derfor få en opphopning av THC i kroppen, og det vil være mulig å påvise hasjbruk i urinen flere uker etter siste inntak. For en som røyker hasj daglig vil det derfor kunne gå fra 6 til 10 uker etter siste inntak før man har negative urinprøver.