Alkohol, hasj og graviditet

Jeg lurer på hvordan man skal forholde seg til rusmidlene alkohol og hasj når man prøver å bli gravid. Vil mannen eller kvinnens rusbruk før, og evt. under, unnfangelse påvirke fosteret? Forstår at under graviditeten så kan dette gjøre skader, og har hørt at hyppig hasjrøyking kan gi dårlig sædkvalitet og gjøre det vanskelig å bli gravid. Er det farlig å nyte disse rusmidlene i moderasjon (for hhv. mann og kvinne) før man blir gravid? Eller vil det kun minske sjansen for at man blir gravid? Bør man kutte ut all drikking og rusbruk i helgene hvis man prøver å bli gravid? Hva finnes det av forskning på dette området?

Mann, 32 år fra Sør-Trøndelag.
Da det går en tid fra unnfangelsen skjer, til man får vite at man er gravid, frarådes all rusbruk når man forsøker å bli gravid. Statistisk sett er det vanskeligere for par som bruker alkohol å bli gravide, enn for par som ikke gjør dette. Dette gjelder også for mannen. Det er for eksempel vist at alkoholinntak minsker sjansen for at befruktede egg implanteres.
Inntak av cannabis forstyrrer hormonbalansen hos både menn og kvinner, og det finnes forskning som antyder at begge kjønn blir mindre fertile. Menn kan få lavere nivåer av testosteron, noe som kan ha en negativ innvirkning på produksjonen av spermier. Forskere er imidlertid uenige om hvor stor denne effekten er. Den kan imidlertid ha en innvirkning, spesielt på menn som har dårlig sædkvalitet i utgangspunktet.
I tillegg kommer de skader rusbruk har på fosteret under graviditeten. Når det gjelder alkohol er føtalt alkoholsyndrom og økt risiko for spontanaborter de mest alvorlige. Bruk av cannabis under svangerskapet kan føre til lavere fødselsvekt, for tidlig fødsel, misdannelser og mental dysfunksjon.
Om du ønsker mer informasjon om dette emnet så har Borgestadklinikken rusproblematikk i forhold til gravide og familier med små barn som nasjonalt spisskompetanse-område.