Mor med alkoholproblemer

Jeg har en mor på 69 år som tydeligvis er periodedranker. Hun har prøvd å drikke seg i hjel 3 ganger, uten hell heldigvis. Det har gått litt opp og ned med drikkingen, men så fort hun kan oppfatte en liten negativ ting så er hun tilbake på flaska. Min far er også rådvill og vet ikke sin arme råd. De er i Spania 3-4 mnd i året og før hun reiste i år så hadde hun ei skikkelig kule. Hun har et lavt selvbilde, har vært periodealkoholiker i sikkert 40 år og vil ikke innrømme noe ovenfor seg selv. Nå har hun nettopp hatt ei kule i Spania og jeg har spurt henne om hun ikke kan få en profesjonell samtalepartner til hjelp. Jeg gjør henne oppmerksom på at vi alle elsker henne uansett og ønsker hennes beste. Hvilken råd kan du gi en fortvilet sønn på dette? Hvordan kan vi få henne i noe slags terapi?

Mann, 39 år fra Oslo.
Det kan ofte være vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpes. Det første du bør gjøre, er imidlertid å motivere din mor til å kontakte sin fastlege om problemet. Uansett hva slags behandling hun trenger, må hun nemlig ha en henvisning fra en lege. Fastlegen kan dessuten være en god samtalepartner for henne.
Om du ønsker hjelp og støtte til deg selv og din far, kan vi anbefale Al-Anon, som har som formål å hjelpe familie og venner av alkoholikere. Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere er et annet tiltak vi kan anbefale. De tilbyr faglig veiledning, støtte og oppfølging av pårørende. Både Al-Anon og Veiledningssenteret tilbyr veileding per telefon i tillegg til møter med pårørende. Du er selvfølgelig også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588), om du har behov for å diskutere denne problemstillingen mer inngående.