Hvilket stoff er mest avhengighetsdannende?

Vi er to jenter som lurer på hvilket stoff som er vanskeligst å slutte med? Vi hørte at metadon var verst selv om det brukes som et legemiddel. Er det veldig feil? Vi holder på med et skole-prosjekt.

Jente, 14 år fra Nord-Trøndelag.
Det er mange faktorer som må tas med i betraktningen når det gjelder å avgjøre hvor vanskelig det er å slutte med et stoff. Når det gjelder stoffenes rent biologiske avhengighetspotensial kan dette måles ved såkalt selvadministrering hos dyr. Man ser da hvor mye dyr er villige til å jobbe (for eksempel trykke på en spak) for å få stoffet. Ved slike studier har man observert at kokain er det stoffet som utløser størst selvadministrering, etterfulgt av heroin. Andre faktorer det kan være naturlig å inkludere er hvor store/alvorlige abstinenser stoffet gir. Både alkohol og opioider (som for eksempel heroin) gir store/alvorlige abstinenser når man slutter å bruke stoffet.