THC vs. alkohol

Jeg og kameratene mine har diskutert en del om hva som er verst av disse 2 stoffene. Jeg vet at det ikke er naturlig å sammenligne disse, siden det er to ganske forskjellige stoffer, men skal nå prøve for det. Det jeg vil ha svar på er hva som generelt sett, er mest skadelig for kroppen hvis du skulle bruke det over lengre tid. Det eneste jeg vet er at hasj kan føre til dårligere konsentrasjon, korttidshukommelse og at du blir sløv. Ved langtidsbruk kan noen slite med angst og depresjoner. Hasj bedøver hjerneceller. Alkohol dreper hjerneceller. Alkoholen derimot ødelegger leveren, hemmer korttidshukommelsen, reduserer konsentrasjonsevnen, kan føre til varig skade på hjernen, og drikker du nok (3+ promille) så kan du dø. Ved langtidsbruk kan du også oppleve angst og hallusinasjoner. Ut i fra dette så kan jeg ikke tro noe anna enn at alkoholen gjør minst like mye skader på kroppen om ikke mer. Personlig tror jeg det er mer helseskadelig å drikke hver helg enn å røyke hasj et par ganger i måneden. Er veldig spent på hva dere mener om dette og håper dere kan gi meg ett skikkelig svar. Vær så snill, ikke gi meg et svar ala: ”Begge disse stoffene er veldig skadelig for deg, og du burde holde deg unna begge. Hva som er verst kan vi dessverre ikke svare på med tanke på at det er så mange andre faktorer som spiller inn i bildet.

Gutt, 20 år fra Vest-Agder.
Først vil jeg bare avlive en myte, bruk av alkohol dreper ikke hjerneceller. Det er imidlertid godt dokumentert at overdreven bruk av alkohol kan føre til høyt blodtrykk, hjerneslag, enkelte former for kreft og leversykdom. Snakker vi om overdreven bruk av de to stoffene, og bruker organskader som et mål på hva som skal defineres som farligst, er det altså liten tvil om at det blir alkoholen som ”går av med seieren”. Snakker vi derimot om et jevnt, lavt inntak av de to stoffene, blir saken en annen. Det er ikke påvist skader ved inntak av alkohol i størrelsesordenen en halv til én alkoholenhet daglig (tilsvarer 12,8 gram ren alkohol, noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils eller ett glass vin). Og for personer eldre enn 40-50 år er det til og med flere statistiske undersøkelser som tyder på at et slik inntak av alkohol kan være gunstig med tanke på hjerte-karsykdommer. Siden THC (det viktigste virkestoffet i hasj) er fettløslig og derfor lagres i fettvevet i kroppen, vil et jevnt, lavt inntak av hasj føre til en opphoping av dette stoffet i kroppen. Dette vil igjen føre til alle de kjente problemene med hasj, som nedsatt koordinasjon, konsentrasjon og reaksjonsevne, i tillegg til en forhøyet risiko for angst- og depresjonsreaksjoner, og kan dessuten utløse psykoser hos disponerte individer.
Det er slik at alle rusmidler har omkostninger, og du må selv veie disse opp mot de positive egenskapene du opplever at rusmiddelet har.