Avhengighetsdannende medisiner

Jeg er en jente på 14 år som skriver en skoleoppgave om rusmidler. Oppgaven er: Hvorfor bruke farlige stoffer som medisin? Dette er også litt interessant. Noen blir jo faktisk avhengig av stoffet fordi de har fått det første gang som medisin. Burde det være lovlig? Folk kan ikke noe for at de må bruke det som medisin. Kan dere gi meg litt fakta om rusmidler i medisin? Hvilke stoffer som blir brukt, virkninger, hva de er for og hvorfor, osv. Har ikke fått svar på andre sider, så om dere svarer takker jeg på forhånd.

Jente, 14 år fra Oslo.
Når man tar i bruk et legemiddel vil man alltid måtte gjøre en avveining når det gjelder medikamentets bivirkninger (skadevirkninger) kontra den ønskede effekten av medikamentet. Om ledemiddelet har for store og alvorlige bivirkninger vil det ikke bli tatt i bruk, til tross for at det kanskje kan hjelpe som medisin mot en sykdom. Her vil man imidlertid også være nødt til å vurdere medikamentets bivirkninger opp i mot den sykdommen det gjelder, og om det finnes andre legemidler som effektivt kan behandle sykdommen. Om det er en veldig alvorlig sykdom, og det ikke finnes andre legemidler, kan man ta i bruk et medikament til tross for store og alvorlige bivirkninger (jamfør for eksempel bruken av cellegift i behandlingen av kreft).
Opp igjennom historien har de fleste stoffene som vi nå tenker på som rusmidler vært brukt som medisin. Man har imidlertid sluttet å bruke disse stoffene etter hvert som man fikk større forståelse for hvilke problemer de medfører, og det ble utviklet andre stoffer som effektivt kunne behandle de samme sykdommene, men med færre bivirkninger. I Norge i dag er det spesielt to stoffgrupper som benyttes som medisiner som man også kan ruse seg på, nemlig opioider og benzodiazepiner.
Opioidene er viktige innen smertebehandling, og de meste kjente av disse stoffene er Morfin og Kodein (finnes i bl.a. Paralgin Forte og Pinex Forte). Om du ønsker mer informasjon om opioider anbefaler vi denne siden.
Benzodiazepinene brukes mot angst og epilepsi og som beroligende medikamenter og sovemedisiner. De mest kjente av disse stoffene er kanskje Valium, Vival og Rohypnol (som ble avregistrert som legemiddel i 2004 pga. utbredelsen som rusmiddel). Om du ønsker mer informasjon om Benzodiazepinene anbefaler vi denne siden.
Både opioidene og benzodiazepinene er sterkt avhengighetsdannende stoffer, og derfor skal de kun brukes som medisiner i kortere perioder. Dette reduserer faren for å bli avhengig.