Ønsker å ta alkohol praten med en kompis jeg er bekymret for. Jeg har kjent han i under et år, og har merket på at han drikker ofte, og mye alene. Jeg viste ikke hvor ille det var før nylig, for når han drakk fortalte han meg at han driver å drikker flere ganger i uka om ikke hver dag, og dette har han gjort i flere år. Han snakket ikke som om det var et problem, drev å kødda med det og hadde mange unnskyldninger og bortforklaringer. Når andre har vist bekymring har han bare skjult det mer, og bare drukket alene. Jeg vet han ikke husker at han har sagt dette til meg, og er hvorfor jeg ønsker å ta praten med han. Problemet mitt er at han drikker de fleste dager alene, og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å ha praten, når jeg ikke vet om han er edru. Jeg lurte på om du hadde noen råd til hva jeg kan gjøre nå som jeg ikke vet om jeg noen gang har sett han edru? For jeg bryr meg mye om han og ønsker å ta praten med han på best mulig grunnlag.