Hvordan håndtere risiko for misbruk, samtidig som jeg har et reelt behov for medisin

Spørsmål:

Jeg er redd for å si til fastlegen at jeg av og til tar mer sovemedisin enn anbefalt. Jeg får aldri mer enn 30stk pr mnd, og velger noen bganger å ta flere en dag for å koble ut. Jeg har hatt problemer med insomni, angst, PTSD i mange år, men ingen behandling fungerer. Jeg er redd for at jeg skal slutte å få sovemedisin, jeg har åpenbart behov for hjelp til å sove, men har også et potensiale for overbruk. Dersom jeg mister disse medisinene uten å få noe annen hjelp, er jeg redd jeg kommer til å ende med å skaffe noe illegalt.
Jeg har også kroniske smerter i store deler av kroppen som heller ikke behandles ideelt.

Jeg har kanskje ikke ett helt konkret spørsmål, men ønsker litt veiledning rundt hvordan jeg skal håndtere risiko for misbruk, samtidig som jeg har et reelt behov for medisinen. Jeg er også redd for å få et ‘stempel’ i helsevesenet dersom det kommer ut at jeg er i risikosonen for misbruk.

Annet |
31 år |
Akershus

  Rusinfo svarer:

Det du beskriver gir veldig mening, og det er modig og klokt at du tar dette opp – det i seg selv er et tegn på ansvarlighet, ikke misbruk. Du står med et reelt behov for søvn og smertelindring, samtidig som du ser at det er en risiko for overbruk, og den kombinasjonen er krevende å stå i alene.

Hvis du orker, vil jeg anbefale å ta det opp med fastlegen på en mest mulig konkret og samarbeidsorientert måte, for eksempel slik: «Jeg har god effekt av sovemedisinen, men i perioder med mye angst/traumeplager tar jeg noen ganger mer enn avtalt. Jeg er redd for avhengighet og for å miste medisinene uten å få andre tiltak. Kan vi lage en plan sammen som både ivaretar søvn og smerter, og reduserer risiko for misbruk?» Da viser du både ærlighet og vilje til kontroll, og det gjør det lettere for legen å møte deg med hjelp i stedet for sanksjon.

Samtidig kan du be konkret om alternativer og ekstra støtte: bedre utredning/behandling av PTSD og angst, andre typer søvnbehandling, og bedre smertelindring eller smerteoppfølging. Poenget er ikke at du «ikke skal ha medisiner», men at du skal slippe å sitte alene med både symptomene og risikoen.

Var du fornøyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!

Send inn spørsmål

RUSinfo er ikke en akuttjeneste, ved behov for øyeblikkelig helsehjelp ring 113.

NB: Dersom ditt spørsmål gjelder ordinær bruk av legemidler, må vi be deg ta opp dette med foreskrivende lege eller annet helsepersonell. Vi kan kun gi generell informasjon om vanedannende legemidler.

NB! RUSinfo sin spørretjeneste er anonym. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo sin spørretjeneste er anonym. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

fant du ikke det du lette etter?

RUSinfo er ikke en akuttjeneste, ved behov for øyeblikkelig helsehjelp ring 113.

NB: Dersom ditt spørsmål gjelder ordinær bruk av legemidler, må vi be deg ta opp dette med foreskrivende lege eller annet helsepersonell. Vi kan kun gi generell informasjon om vanedannende legemidler.

NB! RUSinfo sin spørretjeneste er anonym. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.