Gjør det vondt og ta overdose med Paracet?

Spørsmål:

Gjør det vondt og ta overdose med Paracet? Jeg har ikke tenkt til og ta Overdose, men vi har et prosjekt på skolen om Død og selvskading eller noe sånt og da lurte jeg bare på det om vis det gjør vondt? (JEG HAR IKKE TENKT OG TA OVERDOSE JEG ELSKER LIVET MITT FOR MYE!)

Kvinne/Jente |
15 år |
Agder

  Rusinfo svarer:

Takk for at du er tydelig i ditt spørsmål. Vi skal svare så godt vi kan.

Vårt inntrykk er at en overdose Paracet ikke nødvendigvis gjør vondt med en gang. De første timene (eller første døgnet) etter vil nok mange bare merke milde symptomer som slapphet eller kvalme og oppkast. Men etter ca. 1-2 døgn kan det begynne å gjøre vondt.

En overdose Paracetamol kan gi leverskade, som ofte fører til sterke magesmerter. På dette stadiet vil man kunne føle seg veldig dårlig og kvalm. Hvis man ikke får behandling innen 3-4 døgn kan det nok oppleves veldig smertefullt, med risiko for leversvikt og død.

En Paracet-overdose kan ta lang tid før man får sterke symptomer som kan være veldig vonde og alvorlige. Dette er en farligste medisinene å bli forgiftet av siden det kan gi varig skade på leveren, som er veldig smertefullt.

Hvis noen noen gang tar for mye Paracet bør de alltid få hjelp av helsepersonell så raskt som mulig!

Var du fornøyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!

Send inn spørsmål

RUSinfo er ikke en akuttjeneste, ved behov for øyeblikkelig helsehjelp ring 113.

NB: Dersom ditt spørsmål gjelder ordinær bruk av legemidler, må vi be deg ta opp dette med foreskrivende lege eller annet helsepersonell. Vi kan kun gi generell informasjon om vanedannende legemidler.

NB! RUSinfo sin spørretjeneste er anonym. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo sin spørretjeneste er anonym. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

fant du ikke det du lette etter?

RUSinfo er ikke en akuttjeneste, ved behov for øyeblikkelig helsehjelp ring 113.

NB: Dersom ditt spørsmål gjelder ordinær bruk av legemidler, må vi be deg ta opp dette med foreskrivende lege eller annet helsepersonell. Vi kan kun gi generell informasjon om vanedannende legemidler.

NB! RUSinfo sin spørretjeneste er anonym. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.