Førerkort og medisiner.
Har brukt Xanor i over 30 år. Etter 28 år så tok legen fra meg førerkortet.
Etter fem år uten førerkort, og 4mg Xanor pr dag. Klarte jeg meg ikke uten førerkort lenger. Sluttet tvert med Xanor. (Etter en liten to tre mnd’s nedtrapping).
Har nå fått igjen lappen, kjører bil med vonter og smerter, muskelkramper, angst og nerver. Fibromyalgi «utbrudd mm.
Gjett når jeg var sikrest på veien, med eller uten medisin, ja stemmer, med.
Legen så meg aldri rusa eller sløv, følte meg aldri rusa eller sløv. Men uten muskelkramper/smerter.
Når jeg tok Xanor, så tok jeg noen få tester. Jeg kjørte bil med samboer og med par kamerater, alle sa: se å få i deg noe medisin e.l, du kan jo ikke vri deg til sidene, eller at jeg kjørte med skuldrene oppunder øra og, du er jo nesten farlig å sitta på med. En sa, nei slipp meg av, dette tør jeg ikke.
Så til spm. Vet dere om loven tillater meg å bruke noe medisin og bilkjøring, som gjør at jeg slipper disse hel….s greiene. Ikke Xanor, de vil jeg ikke ta igjen, siden de skal være så farlig for resten av kroppen??? Hva med CBD uten THC? (Til lesere, CBD er medisinsk olje fra Cannabis planten, mens THC er det samme, også olje, men THC er den delen du blir sløv, stein, høy av).
Hvorfor sitter det en fylkeslege eller en annen myndighet å sier at jeg blir farlig på veien med f.eks Xanor, eller en Valium eller noe lignende. Når jeg er beviselig er farligere uten.
Har de noen gang sett en med, eller uten tabl kjøre. Er alle kropper like iht. vekt forbrenning, er halveringstid likt på alle, ikke si at detta er testa ut og vitenskapelig undersøkt/kontrollert, det er ikke gjort på f.eks på meg.
Jeg kan her å nå invitere en fanatisk ^lege^ eller en ^normal^ en, på en liten kjøretur, først uten medisin, så med medisin. Hvis de ikke våger på veien, kan vi ta en tur på lukket bane. (trur NAF har noen, når førerkort skal taes).
Venter med spenning på svar fra RT, og fra myndighetene, (en fra Helseministeren’s trofaste undersåtter, eller en annen instans som ikke rir på ministerens hester).
Takker for svar, og god tur.
PS. Hva med en fra RT 🙂
Bruker gjerne naturmed, eller fra en homeopat.

Annet, 42 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Takk for innlegg. Vi burde gjøre oppmerksom på hva vår rolle er. Vi svarer brukere på spørsmål om f.eks. rusmidler, rusgivende medikamenter, helsekrav til førerkort o.l. Men vi har verken myndighet eller mandat til å påvirke regelverket eller praktiseringen av det.
Reglene for helsekrav til førerkort trådte i kraft oktober 2016. Etter dette er det kun diazepam og oxazepam som er godkjente benzodiazepiner. Se Førerkortveilederen KAPITTEL 14. 1 Legemidler (helsekrav til førerkort). Det er mange som opplever at regleverket er veldig firkantet og urettferdig. Det er dessverre lite vi kan gjøre med det. Dersom du vil klage, er det Fylkeslegen som er rette instans.
Når det gjelder CBD, er det mest nærliggende å ta kontakt med Foreningen for cannabismedisin. Du kan spørre dem om de har kunnskap om CBD og fibromyalgi (hvis det er hovedlidelsen din).