Fortvilet mor

Hei, jeg er en fortvilet mor til en på 30 år som har ruset seg i perioder i flere år, jeg har vel innerst inne visst om dette i noen år, men ikke villet tro det.
Men nå har jeg virkelig fått opp øynene, dette har nå gått hardt utover yngre søsken, og hans egen sønn, som han for tiden ikke får være sammen med.
Han har nå gått til behandling i ca et år, og jeg har sett at dette er godt for han, men han detter alltid utpå igjen likevel.
Er ikke sikker på hva han tar, men vet i alle fall at det er amfetamin, og mulig andre ting.
Jeg har også mistanke om en person som skaffer ham dette, og lurer på om jeg da må tipse politiet ?

Kvinne, 50 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er vanskelig for deg, og vi skjønner godt at du er litt rådvill med tanke på hva du skal gjøre nå. Du mistenker en person for å selge amfetamin til sønnen din og lurer på om du skal tipse politiet.
Det er klart at politiet kan trenge tips fra publikum når det gjelder å avsløre kriminalitet, men det er ikke sikkert at de har ressurser til å følge opp alle tips de får inn. Det kommer nok litt an på om de allerede har mistanker, eller om det er flere som tipser om samme forhold. Vi vil tro at graden av alvorlighet også er av stor betydning.
Når det gjelder sønnen din er det ikke sikkert at dette vil bety så mye for han fra eller til, sannsynligheten for at han kan skaffe seg det han vil fra andre er stor og hvis han ønsker å skaffe seg amfetamin vil vi tro han klarer det uansett. Vi håper derfor at han har tatt noen gode avgjørelser i bahndlingen og derfor ikke ønsker å ruse seg mer!