Hei,
Min mann drikker seg «dritings» hver fredag og søndag. Min mann er aldri ufin eller slem når han drikker. Men jeg merker at jeg begynner å miste respekten for han. Jeg liker også å ta meg et glass vin i helgene, men har sluttet med det for å kompensere for hans drikking. Han setter seg på kontoret, ser film og drikker. Vanligvis drikker han vin, øl. I helgen drakk han 1 liter 60% vodka (ikke blandet) fordelt på fredag og søndag – Antar han fortsatt ikke var edru da han dro på jobb i dag tidlig.
Vet ikke hvorfor, men jeg synes det er vanskelig å ta opp. Hvorfor er det det?
Er min mann i ferd med å bli avhengig, eller kanskje han er det allerede.

Kvinne, 49 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er ikke godt å gi deg noe sikkert svar på om din mann er, eller er i ferd med å bli alkoholavhengig. Men, det å drikke 1 liter vodka i løpet av en helg er både et høyt og potensielt helseskadelig alkoholinntak. Du kan lese mer om alkohol, virkning og skader på vårt faktaark om alkohol. Diagnostiseringsverktøy (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-IV) som brukes i arbeid med å påvise og behandle rusavhengighet kan være et nyttig verktøy til bruk for å se symptomer på avhengighet. Her defineres en person som avhengig hvis minst tre av følgende syv symptomer forekommer i løpet av de siste 12 månedene:
De to første punkter i «diagnosen» avhengig omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Drikker mannen din mer og mer, og tåler mer og mer alkohol?
2. Abstinenssymptomer. Drikker han fordi han blir abstinent?
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egne planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt/planlagt. Er det sånn at dere eller han legger planer for helgen, og som blir endret eller avlyst fordi han drikker mye?
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det. Har mannen din selv noen gang tatt opp at han drikker for mye i helgene?
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet. Får han for eksempel gjort noe annet i helgene enn å drikke mens han ser film? Rusrelatert er også bakrus. Hvordan er han i dagene etter en slik helg?
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortsetter på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger.
Du skriver også at du synes det er vanskelig å ta det opp med han, og lurer på hvorfor det er slik? Vi kan ikke svare deg på hvorfor du synes det er vanskelig å ta det opp, men vi vet at mange synes det er ubehagelig. Årsakene til det kan være flere, men mange synes det er generelt ubehagelig å ta opp vanskelige temaer med andre. De er usikre på hva de skal si og hvordan reaksjonen på det de sier blir. Over har vi listet opp noen punkter som kan hjelpe deg til å tenke igjennom hvor problematisk alkoholforbruket til mannen din muligens er. Er han på vei til å bli alkoholavhengig og/eller skade seg selv pga. overforbruk av alkohol er jo det bekymringsfullt. Alkoholavhengighet vil ofte ha en negativ påvirkning på jobb, økonomi, sosiale forhold, ekteskap, helse osv. Hvis du kjenner deg igjen i noen av disse bekymringene og/eller har andre bekymringer, er det kanskje lurt å ta en bekymringssamtale med mannen din. Fortell han hva som bekymrer deg i forhold til hans alkoholbruk. Da kommer du i dialog med han, og en slik samtale åpner også for at han kan si noe om hvordan han oppfatter situasjonen. Lenken til bekymringssamtalen vi har lagt ved er forslag til en strukturert samtale som vi håper kan være til hjelp. Hvis han i løpet av samtalen selv mener at han problemer med alkohol som han trenger hjelp for, kan han ta kontakt med fastlegen eller ruskonsulent på NAV for henvisning til spesialisthelsetjenesten.
Dersom han derimot ikke selv ser et behov for å endre sitt drikkemønster, er det liten grunn til å forvente at dette vil skje i nærmeste fremtid. I så fall blir det opp til deg selv å vurdere hvor din grense går for hva du kan finne deg i når du er i et forhold, og hvorvidt eller ikke du fremdeles ønsker en fremtid sammen med ham.
Har du eller mannen din flere eller andre spørsmål er dere velkommen til å ta kontakt med oss. Skrive inn spørsmål, ringe oss på telefon 08588 mellom kl. 11-19 hver dag (langåpent 10-19 på tirsdager og onsdager), eller chatte med oss mellom kl. 11 og 17 mandag til fredag (langåpent fra 10-17 på tirsdager og onsdager).