Hasj

Hei! Vi er en gruppe som har et prosjekt på skolen. Vi lurte på hvordan hasj funker på kroppen, og hvor lang tid det tar før det starter å fungere? Vi finner ikke så mye bra svar på nettet og lurte på om dere kunne hjelpe oss.

Kvinne, 14 år fra Telemark
Hasj/cannabis gir både dempende og svakt hallusinogene symptomer, noe som kan gi endret virkelighetsoppfatning og forsterkede sanseinntrykk (spesielt inntrykk av farger, smak og musikk). Rusen svekker den kritiske sansen, og brukeren kan ofte oppføre seg «fjollete»,bli avslappet og pratsom, og mange opplever seg selv om mer åpen og sosial, med hyppige latteranfall.
Ruseffekten inntrer allerede kort tid etter at røyken er inhalert, med en topp etter ca. 20-30 minutter. Brukeren får som oftest økt puls, rødhet i øynene, tørr munn, samt økt matlyst. Fortsetter man å røyke, vil virkningen vedvare. Man kan også oppleve ubehagelige virkninger hvis man fortsetter å røyke. Etter noen timer er rusen etter et typisk enkeltinntak normalt over, selv om svekkelse av koordinasjonen, konsentrasjonen og reaksjonsevnen er påvist opptil 24 timer etter inntak.
Rusen kan også føre til svimmelhet og trøtthet. Når koordinasjonen, konsentrasjonen, reaksjonsevnen og vurderingsevne blir svekket, øker sjansen for lite gjennomtenkte handlinger eller ulykker. Ved bilkjøring kan det skje at man konsentrerer seg om enkelte sider av bilkjøringen, men f.eks. overser rødt lys eller stoppskilt. Videre kan korttidsminnet og tidsoppfatningen forstyrres. Korttidsminnet kan være nedsatt opptil et par dager etter rusen. Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger kan også forekomme, avhengig av personlighet og omstendigheter, sinnstilstand, mengde inntatt stoff og innhold av THC.
Dere kan lese mer om hasj i vår faktabrosjyre. Vi anbefaler også våre sider; veiledning til skoleoppgaver.