Alkohol

Hei. Jeg er en jente på 11 år og har 2 søskne. Mamma og pappa er skilte. pappa bor i sverige og mamma bor her i norge. Vi reiser til pappa nesten vær ferie. Men når vi er oss pappa driker han altid vær dag. ( whisky,sprit,vinn og øl ) Han pleier å bli full og når vi var oss han i vinterferien i dandmark drak han lit over en flaske whisky . og så tok han det med inn på badelanet. Kan dere hjelpe meg ??

Kvinne, 11 år fra Rogaland
Det høres ut som at feriene deres hos pappa ikke alltid er så koselige. Vet mamma at det er slik? Hvis hun ikke vet det kan du kanskje snakke med henne om det? Eller noen andre voksne du kjenner godt? Hvis du ikke har lyst til å snakke med noen voksne du kjenner godt fra før, kan du jo ta kontakt med helsesøster eller rådgiver på skolen? Det er ikke så mye du får gjort med dette alene, du trenger en voksen som kan hjelpe deg slik at samværet deres med pappa blir best mulig for dere alle.
Normal 0 21 false false false NO-BOK X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:»Vanlig tabell»; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:»»; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:»Calibri»,»sans-serif»; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:»Times New Roman»; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}
Det er mange barn i Norge som opplever at far eller mor drikker for mye. Røde Kors har en gratis hjelpetelefon for barn som ønsker å ha noen å snakke med anonymt om dette, de som svarer på denne telefonen er vant til å snakke med barn og unge om det meste, de har telefonnummer 800 33 321, du finner denne organisasjonens hjemmeside her.